"Skönhetsmissar"! 31/3-2011-

Det här med att skönhet ligger i betraktarens öga är nog så sant men dagens ideal och dagens syn på vad som är vackert och hur långt vi går för att uppnå skönhet är ett ämne som går att diskutera i det oändliga.
Det jag tycker är vackert är inte detsamma som andra tycker är vackert och vice versa.
Visst är det bra att det är så men just dagens skönhetsindustri omsätter mer pengar än jag kan räkna till årligen och man kan ju börja fundera över konsekvenserna?

I Amerika är påfundet med pageants stort för både stora och små. Så länge vuxna tävlar i skönhet har jag inga åsikter om det alls men jag tycker det är förfärligt när jag ser småflickor sminkas, få hårförlängningar, kläs upp och kläs av alltmedan de uppvisar sin talang.
Varför ska man förresten visa upp en talang i en tävling i skönhet??
Små små fötter som steppar frenetiskt, små runda barnahänder som svingar en taktpinne medans en outvecklad liten röst pressar fram "Give my regards to Broadway".....herregud!!
Nää sånt får mig bara att må illa och varje gång jag ser dessa små skönhetsmissar så tänker jag på Jon Benet Ramsey...minns ni henne?
En 6-årig flicka som pressades hårt av sin mor att delta i dessa skönhetstävlingar (priserna är ju ganska omfattande), blev förföljd av en galning som senare våldtog och ströp henne till döds i källaren till hennes eget hus?!
Nu påstår inte jag att alla flickor som deltar i skönhetstävlingar riskerar att våldtas och mördas!
Jag säger bara att jag tycker det är osmakligt av mödrar att låta sina småflickor delta i detta när de istället borde vara fulla med lek och bus.
Jon Benet Ramsey blev på något sätt "posterflickan" för de människor som är emot skönhetstävlingar för så små barn.

Ätstörningarna då? Det hävdas ju att unga människor får ätstörningar pga de bilder på alla dessa "perfekta" modeller de ser i tidningar osv.
Jaa, kanske det?
Jag är inte överdrivet förvånad faktiskt. Om vi ska tala klarspråk så är det ju faktiskt så att modebranschen styrs av homosexuella män och homosexuella män tycker inte att en kvinnokropp som den faktiskt ser ut är vacker, därav ser de flesta modeller ut som 15-åriga pojkar i kropparna. Om det nu beror på att modeskaparna bara syr upp så små kläder och att modellerna svälter sig för att komma i dem eller om det är så att modeller är så naturligt magra och modeskaparna inte kan hitta andra tjejer och killar som vill bli modeller vet inte jag??
Jag vet bara att det är fysiskt omöjligt för en tjej idag att vara fysiskt, alltså biologiskt, normal och sund och ÄNDÅ dra en size zero som Victoria Beckham.
Är det sen märkligt att unga stoppar fingrarna i halsen och spyr för att också bli framgångsrika, vackra och beundrade? 

Kirurgin då?
Jag är inte främmande för idén att förbättra mitt utseende på kirurgisk väg! Om mitt ansikte helt plötsligt skulle börja se ut som en gammal sadelväska så skulle jag helt klart göra något åt det och jag skulle absolut inte skämmas för att jag hade fixat till mig lite men jag skulle aldrig fullständigt ändra på något i mitt ansikte!
Jag har tex sedan 6 års ålder haft ett maffigt ärr i pannan och jag har aldrig haft komplex för det, aldrig fått pikar för det och aldrig känt att jag vill ta bort det för i ärlighetens nman så är det ju faktiskt så att jag inte minns hur jag såg ut utan det....
Ärret har blivit en del av mitt ansikte och en del av mig.
Allt det här får mig att tänka på alla dessa kirurgiskt förbättrade skönheter....
Tänk er en kille och en tjej som träffas, de har båda ändrat sina utseenden till det bättre. Han har opererat sina extremt utstående öron och hon har opererat sin örnnäsa och satt in ett hakimplantat för att skapa den haka som inte fanns.
Tänk er nu att dessa båda skaffar ett barn... :)
Där står de vackra föräldrarna och tittar ner på sin haklösa son med örnnäsa och utstående öron.
Snacka om en "skönhetsmiss" hahahahaha

Dagens talesätt: "Beauty is only skindeep".


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Suddans

En titt in i ett snurrigt huvud som ställer alldeles för många frågor och som uppenbarligen kräver för mycket av sitt samhälle.

RSS 2.0