Pusher! 6/5-2011-

Jag minns det som om det var igår...lika glasklart framstår minnet av mig och min kompis i den nerklottrade källarvåningen till Terapivägen 14 i Flemingsberg. Det var 1987 tror jag och den förfärliga lukten nere i källarkulverten dämpades enbart av spänningens pirr över vad vi skulle göra.
Vi skulle RÖKA!!
Min kompis, världsvan som hon var, hade redan tjuvrökt ett bra tag men det var min jungfruresa och likt Titanic var jag redan på väg mot mitt isberg utan att veta det.
Jag minns allt så tydligt vilket slår mig som lite underligt idag?
Tändstickans raspande mot plånet, första blosset...brännande och fullständigt förlamande. Jag förlorade kontrollen över benen och sjönk ihop på det skitiga golvet. Yr och illamående satt jag bara där och försökte med koncentration att få världen att sluta gunga och svaja.
Jag mådde så förbannat illa av det men ändå kunde jag inte sluta att tjuvröka och sommaren därpå följde jag med Sara (en gammal vän) till hennes föräldrars sommarstuga ute i skärgården och där blev jag introducerad för halsblosset med stort H.
En av tjejerna där talade om att man skulle ta rök i munnen och sedan med en djup inandning säga ordet "pepparkaka". Ni kan ju tänka er resultatet?
Jag spottade och fräste som en ilsken katta, röken brände sig ner hela vägen i mitt bröst och jag fick panik!!
Så här ska det väl ändå inte kännas, tänkte jag?
Efter en stund lugnade det sig och naturligtvis slutade jag inte experimentera med cigaretter...nejnej...jag har rökt sedan dess med uppehåll då och då genom åren.

Så här med facit i hand så kan jag i ärlighetens namn säga att jag aldrig har sett mig själv innerst inne som en rökare! Jag har alltid tyckt att det är äckligt och det luktar satan rent ut sagt :)
Vid kontakt med andra människor så drar jag mig lite omärkligt undan från kramar eller för att stå nära andra människor så att de inte ska känna att jag luktar rök. Jag duschar metodiskt och rituellt minst två gånger per dag och under sommaren ända upp till fyra gånger per dag?! Helt sant!!
Jag är fobiskt medveten om hur fruktansvärt illa jag KANSKE luktar och det räcker för mig.
Kostnaden för rökning eller hälsoaspekterna har rent ut sagt aldrig varit tillräckligt bekymmersamma för mig för att motivera mig att sluta, utan jag har alltid känt att andra faktorer såsom lukten och det för tidiga åldrandet har varit mer betydelsefulla.
Whatever works for you, kanske du säger?
Jaa dessa skäl har gjort att jag känt att jag vill sluta men jag har inte funnit den verkliga innersta viljan...förrän idag!
Min moster var idag på besök hos min mamma och vi satt och fikade och hade trevligt och hon berättade att hon nu varit rökfri i strax över två månader. Jag frågade hur det gick och om hur hon hade gått tillväga och hon visade mig en "plastcigg"???
-Det är Nicorette Inhalator, säger hon och ler så där självklart som bara en människa med kunskap kan göra.
Hon visar mig den och hur det fungerar och frågar om jag vill testa den och jag svarar något tveksamt ja.
Jag fattar tag om den lilla plastciggen och drar precis som en vanlig cig ett djupt bloss som jag drar rätt ner i lungorna och jag håller fan på att dö!! hahahaha
ingen rök och ingen lukt men samma smak som en cig fast MYCKET starkare så än en gång befinner jag mig i den sitsen att jag dragit i mig mer än jag kan hantera.
Om jag ska göra någon form av liknelse så kan man säga att ca 3 bloss på en inhalator är likvärdigt rus som en hel cigarett?!
Det är alltså ren nikotinånga i inhalatorn och inga av de gifter och slaggprodukter som finns i cigaretter som är det som är cancerframkallande. I en enda cigarett kan så mycket som ett par tusen kemikalier finnas....
Gode gud...får ångest bara jag tänker på det!!

Jag skojade med min moster och sa att hon nu är min "pusher" (langare) och sa att jag skulle skriva om det här och hon såg måttligt road ut hahaha. Sorry men jag var bara tvungen :)
Jag har sedan dess inte rökt en enda cig och har heller inte haft behov av dom?!
Känner ingen saknad, inget sug, ingen självömkan...ingenting!
Jag mår bra helt enkelt och jag tänker inte sluta "röka"!! ;)

Dagens uttryck: "Plastic Fantastic"


Kommentarer
Rille;)

Do it Do it Do it.. du kommer aldrig ångra dig!! Men cigg el inte.. gillar dig ändå :) love//R

2011-05-06 @ 23:11:49
Suddan

skrattar gott

ja jag ska gå efter den gamla Nike-reklamen, kommer du ihåg den? "Just do it".

Jag har fortfarande inte rökt utan vid behov så puffar jag på min lilla plastcig och det går alldeles utmärkt!!

Känns fint att ha såna vänner som hejar på en...man blir styrkt av det!

Stor kram/J.

2011-05-06 @ 23:27:40
URL: http://suddans.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Suddans

En titt in i ett snurrigt huvud som ställer alldeles för många frågor och som uppenbarligen kräver för mycket av sitt samhälle.

RSS 2.0