Växthuseffekten is alive and kicking! 5/7-2010-

Tropiska nätter...i Sverige?!
Vi behöver inte ens finna fem fel i den meningen, det räcker med ett och ledtråden är att det har med geografi att göra.
Jag fyller snart 36 och är alltså inte lastgammal och jag minns klart och tydligt somrarna under min barndom som behagligt varma, vattnet var svalt även i juli, man brände inte sönder sig om man solade en stund och det fanns alltid en bris som på natten kunde vara en aning kylig.
Till och med folks sätt att klä sig har förändrats. Förr använde man någon mysig stickad kofta à la skärgårdslook på kvällar och nätter i sommarnattens ljus, men numera ligger man och flämtar i så lite kläder som möjligt i den fullständigt stillastående hettan.
När nattemperaturen ligger på 20 grader eller varmare så kallas det för tropisk natt, och det har vi börjat få i Sverige?!
Jag minns klart och tydligt grönskan och alla blommor som frodades i Sverige under hela min uppväxt, det regnade ganska mycket och man ryckte på axlarna och sa med ett förklarande leende "typisk svensk sommar".
I dagens läge ser det mera ut som ett ökenlandskap med gulbruna gräsmattor, slokande blommor och en sorts darrande hetta som är fullständigt oresonlig inför att man är nyduschad och vill vara fräsch.

Vi ska nu inte glömma bort att det bara är en sisådär 15 år sedan som vi hade typiska svenska somrar så vad har hänt på dessa 15 år? Vad har så radikalt förändrat vårt klimat?
Växthuseffekten....
Det var ett obegripligt ord som forskare på tv talade om när jag växte upp, men för min son som tillhör den så kallade mp3-generationen är det en naturlig del av ordförrådet. Jag märker hur oroade han och hans kompisar är över hur vi har slaktat den planet vi bara har lånat av dom. Jag ser deras trötta ögon inför att behöva städa upp vår skit och hur arga de blir när man i det lilla, i vardagen, inte sopsorterar eller använder ett mindre miljövänligt tvättmedel. Samtidigt är vi alla en del av den fortsatta miljöförstöringen, hur gärna vi än vill bromsa!
Jag tror att om vi kunde avveckla 3 ting, vi behöver inte ens avveckla det helt men i alla fall skära ned det till hälften, så skulle mina framtida ättlingar inte behöva födas med olika cancersjukdomar eller deformerade genitalier eller missbildningar.

1) SLUTA ANVÄNDA PLAST!! Googla plast och dess effekter på vår miljö och våra kroppar så blir ni mörkrädda det kan jag lova! Kommer ni ihåg 60-talets slogan "plastic fantastic"? My ass säger jag i brist på ett bra svenskt uttryck.

2) Halvera åtminstone användningen av kolbränsle. Det finns bättre lösningar som inte alls är särskilt mycket dyrare att framställa...fast det är klart, om vi inte behövde olja vad skulle då USA ha för anledning att kriga i Mellanöstern? ;-P

3)Belägg alla fabriker i hela världen med skyhöga skatter (som ska finansiera konverteringen från kolbränsle så klart) för att få producera, bojkotta de företag som förlägger sin verksamhet till billiga u-länder som spyr ut föroreningar i en skrämmande takt. Jag vet att detta låter som fantasier men det går att göra. ALLT går att göra bara man vill!
Och om du inte håller med...kom på nåt bättre själv då smarto!

Sitter i tystnadens tropiska natt och minns svenska sommarnätter från förr när en strof ur en av Dr Albans låtar svirar genom mitt huvud....
"Nothing is impossible, the impossible just takes a little longer"
Det var säkert inte ens han som sa det först men just nu känns inte det viktigt....just nu önskar jag inget hellre än att mina framtida barnbarn vet hur midsommarblomster ser ut, hur daggen doftar på gräset en sommarmorgon och hur mjukt sommarregn känns....

Dagens ord: Agera!!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Suddans

En titt in i ett snurrigt huvud som ställer alldeles för många frågor och som uppenbarligen kräver för mycket av sitt samhälle.

RSS 2.0