Barnäktenskap i Sudan och barnarbete i Sverige 23/5-2010-

För en tid sedan fick vi ett mejl från sonens skola där det stod att skolan skulle delta i ett välgörenhetsprojekt som skulle samla in pengar till flickor i Sudan för att bekosta deras undervisning för att förhindra barnäktenskap.
Rekommendationen var att om barnet jobbar hemma med någon syssla såsom att städa ur garaget så skulle familjen donera 200:- och om barnet jobbade ute på företag så skulle de donera 350:-.
Där brast det för mig och jag slutade att klassificera det som ett välgörenhetsprojekt och kallar det istället för barnarbete.
Att tvinga ett barn att jobba för skitlön är...hmm låt mig tänka....BARNARBETE!
Så vitt jag vet så är barnarbete förbjudet i Sverige va?

Jag drog mig till minnes att min mor berättat att hon under sin barndom genom skolan "fick" samla in pengar till de svältande barnen i Biaffra. Det kan ha rört sig om ca 25 öre som på den tiden inte var den värdelösa summan det är idag.
Mina morföräldrar var förvisso redan på den tiden fastighetsägare men hade det långt ifrån fett. Med enbart en arbetande förälder och sex barn att ta hand om fick min mormor vända på slantarna för att få det att gå ihop. 
När sedan min yngste morbror växte upp så samlades det fortfarande in pengar till de svältande barnen i Biaffra och det var ca 10 år senare?!
Jag minns detta klart och tydligt även under min skolgång och som ett barn av generationen som gasade "we are the world" på högsta volym i våra tonårsrum var insamlandet i västvärlden till förmån för svältande barn i Afrika snarare norm än ovanlighet.
Kan vi ha missat nåt där?
Är det inte så att hjälp till självhjälp är att föredra som långsiktig lösning?
Kineserna har ett underbart talesätt om det här ämnet som lyder nåt i stil med "ge en man en fisk och han är mätt i en dag, lär en man att fiska och han är mätt i en livstid".

Jag vänder mig emot insamlandet under tvång, inte insamlandet och biståndet i sig även fast jag ifrågasätter det.

Så hur förändras livet för de Sudanesiska flickorna?
Jag kan tänka mig att de absolut får större valmöjligheter i livet om de får utbildning men i ett land där äktenskapet står högt i kurs i kulturen och ett land där politik och religion går hand i hand så känns det långsökt att utbildning skulle kunna stoppa barnäktenskap.
Vad sägs om att lagstifta emot barnäktenskap? Vild tanke jag vet *dryper av ironi*.
Om någon som ens får en tanke om att viga minderåriga vet med sig att det innebär stränga straff så kanske det hindrar hälften, och i mitt tycke så är varje räddad flicka en vinst.
I Indien är det förvisso så att en engelsktalande utbildad hustru får större hemgift och kan vara mera delaktig i valet av make, men där handlar det om unga kvinnor och inte barn.
Barnäktenskapen är ju ej heller ett begrepp som bara finns i fjärran land...åh nej!! De är i allra högsta grad närvarande även här i Sverige. Kanske inte utförandet av dom men väl planerandet.

I larmrapport efter larmrapport får vi det nertryckt i halsen hur stressade våra svenska barn och ungdomar är.
Sömnsvårigheter pga stress, de käkar antidepressiva som Djungelvrål pga stress, ätstörningar pga stress, katatoniska flyktingbarn som är paralyserade av stress för de vet inte om de får stanna eller tvingas åka tillbaka till det helvete de kom ifrån, stressen av att prestera i skolan och i aktiviteter, press från kompisarna osv osv...
Lägger vi inte sten på börda när vi begär att våra barn ska ta hand om andra barn?
Hur stressande är det inte för våra barn och ungdomar att vi skickar signalen att de får lov att lösa världsproblemen? Näää fyyy fan, jag vill inte leva i ett samhälle som kräver att barn ska ta hand om barn!!
Visst kan vi väl visa våra barn vägen, visa dom hur man löser problem genom att ta tag i det och inte genom att skyffla över ansvaret på någon annan som absolut inte är mogen att ta ett sånt ansvar?
Likställer vi inte våra egna barns rättigheter med de Sudanesiska flickornas när vi tvingar dem att barnarbeta och flickorna i Sudan tvingas gifta sig....?

Låt oss istället "be the better man" och gå samman! Vi vuxna i Sverige kan alla donera EN DAGS LÖN per år!
Var ärlig...du kommer aldrig känna av det inkomstbortfallet eller hur?
Jag skulle ställa mig först i kön till en sådan sak och jag skulle vinna sååå mycket på det. Mina pojkar skulle vara stolta över mig, pengar skulle skickas till flickorna i Sudan, vi skulle alla uppleva en gemenskap i världsansvaret och framförallt....vi skulle ta bort lite av stressen från våra egna barn och visa dom hur man förvaltar demokrati och samhällsansvar.

Dagens låt: Olle Adolphson "Det gåtfulla folket".


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Suddans

En titt in i ett snurrigt huvud som ställer alldeles för många frågor och som uppenbarligen kräver för mycket av sitt samhälle.

RSS 2.0