"Utförsäkringskassan" är vintrigt kall!! 9/11-2010-



Jag kan egentligen inte säga att jag är vare sig röd eller blå i min politiska tillhörighet, ej heller någon nyans däremellan eller ens grön!
Alla politiska partier har goda tankar om en del saker och sämre tankar om andra så jag kan inte påstå att jag anser att något av våra partier förtjänar min röst!
Då jag kommer från en familj där eget företagande stod mycket högt i kurs ska jag väl erkänna att jag anser att de blå har den bästa politiken för att skapa förutsättningar för det, enda kruxet är bara att de blå alltid fungerar som så att de gärna fullständigt skiter i punkt A och punkt B och hoppar direkt till punkt C. Efter det står de där och kliar sig i skallen och undrar varför punkt C inte fungerar. Exempel på detta är att jag under förra året ansökte om handikappanpassad lägenhet för mig och mina barn men har fortfarande inte fått något besked om detta (!!), jag har under det här året genomgått än den ena än den andra åtgärden för att komma ut i arbetslivet och dessa blå små smurfar vägrar att fatta följande: Om jag bor i en miljö som sliter på min kropp så finns det inte ork kvar till att arbeta och min sjukdom slår ut i full blom av överansträngningar. Om jag däremot bor i en anpassad miljö så finns det ork att gå ut och jobba på ett helt annat sätt.
Ergo: Vi skiter i punkt A och punkt B och hoppar direkt till punkt C....
Sen att punkt C inte fungerar är inte mitt fel då jag tydligt och klart skrev detta i min ansökan och det skrevs under av alla mina läkare.
Ett av mina favoritordspråk lyder: "Definitionen av en idiot är en människa som gör samma misstag gång på gång men ändå förväntar sig ett annat resultat" :)
Jag är övertygad om att jag inte är undantaget som bekräftar regeln i en sådan här soppa.

Under förra året utförsäkrades ca 40.000 människor i Sverige, under nästa år blir det ca 35.000 till!!!
Försäkringskassan gör sig inte längre förtjänta av sitt namn för det enda dom i dagsläget försäkrar är att man åker UT!
Det får mig att tänka på lille Fredrik som står i finskjorta och lovar en ny jobblinje, ett nytt arbetarparti och jag skakar varje gång på huvudet och är helt förundrad över att människor faktiskt köper det han säger?!
Det han säger är ju HELT SANT, men inte så som han får det att låta eller hur det ser ut i den verkliga världen som så många av oss ändå befinner sig i.
Deras jobblinje funkar för de sätter människor på praktikplatser. Då ser det inte längre ut som att människor är arbetslösa utan dom försvinner så att säga ur arbetslöshetsstatistiken för de har sysselsättning MEN...det är inte hela sanningen Fredrik lille, eller hur?
Dessa människor fråntogs sin sjukersättning och får lov att praktisera med socialbidrag eller som det så nyskapande numera heter "försörjningsstöd". En del får aktivitetsstöd vilket är hela 1.500:- - 4.500:- mer/månad men ligger fortfarande under existensminimum och måste alltså få kompletterande "försörjningsstöd".
Vad betyder då detta?
Jo det betyder att om en människa tidigare hade 15.000:- i sjukersättning så tar staten/utförsäkringskassan de 15.000 kronorna, tvingar människan i fråga att delta i en arbetspraktik med socialbidrag/försörjningsstöd som enda inkomst vilket ligger på ca 3.000:- utöver hyra och el.
Staten har just tjänat 12.000:- och fått bort en person ur rullorna över vilka som inte arbetar.
Multiplicera detta med 40.000.......och sedan med 35.000 till......

VART TAR RESTEN AV DOM PENGARNA VÄGEN????

Förr i tiden, alltså historiskt, så var det så att om man tvingades arbeta utan lön men fick tak över huvudet och (knappt) mat för dagen så kallades det för slaveri.
Idag kallar vi det för praktikplats med aktivitetsstöd.

En annan kul grej som har införts är de s.k. utökade arbetsresorna. En av dessa arbetslösa och sjuka människorna kan ganska enkelt bli beviljade taxiresor till och från arbetet??!!
Hur fan går det ihop?
Exempel: Stina bor i Vårby Gård och har praktikplats i city men kan p.g.a. sjukdom inte resa kommunalt till och från praktikplatsen varpå hon blir beviljad taxiresor som kostar lågt räknat 350:-/enkelresa.
Hennes praktik kostar alltså staten ett uppskattat aktivitetsstöd (snitt) på 5.000:-/månad PLUS 14.000:-/månad i taxiresor.....
Att tvinga henne trots sjukdom att praktisera kostar alltså staten ca 19.000:-/månad exklusive utfyllnadsnorm från antingen a-kassa eller socialtjänst.
Hon blev just dyrare för staten än när hon hade en uppskattad sjukersättning på 15.000:-/månad. 
Och ändå finns det sååå många människor som tycker i djupet av sin själ att alla som inte arbetar är parasiter som suger ut statens tillgångar och dränerar välfärden?! :-O
Sanningen är ju att alla människor kostar på endera sättet men staten fördelar olika beroende på politisk tillhörighet...men det är klart att det känns bättre för Bosse Blå i Bromma om arbetslöshetsstatistiken minskar....då kan han gona sig i sin säng på kvällen, ja nästan gotta sig åt tanken att han varit behjälplig i att sätta folk i arbete minsann! ...för bövelen... :-D

För en tid sedan kom det fram att Fredde och gänget sannolikt försnillat/slösat bort/tappat Vägverkets pengar....fortfarande har vi inte fått svar på vart pengarna för vägunderhållet, alltså skatterna VI betalar, har tagit vägen. VARE CASHEN FREDDE MANNEN????

Jag har massor mer att säga lille Fredde och hans kalla Utförsäkringskassa men vad spelar det egentligen för roll när ingen bryr sig om lilla mig? Vad kan en liten "jag" göra för skillnad i en värld av mirakulöst friska människor?
Jag tycker att Fredrik, ack käre lille Fredrik, skall tilldelas Nobelpriset i medicin då han lyckats med konststycket att bota alla sjukdomar på ett år?! VA?? Haja killen liksom ;-P
Fredde for the win gaddammit hahahahahahahahaaa

Att jag trashar "Nya Moderaterna" innebär per automatik ICKE att jag för den sakens skull är röd!!
Jag väntar på ett bättre alternativ...en sorts politisk Messias if you will?
Nästa inlägg blir sannolikt om allas vår egen Toblerone-älskare :)

Dagens ord: "Genomskåda".


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Suddans

En titt in i ett snurrigt huvud som ställer alldeles för många frågor och som uppenbarligen kräver för mycket av sitt samhälle.

RSS 2.0